Forn


Foto: Preben Berg

Det har gått et par dager siden Sigdalsrally og tankene begynner å bli klare. Kort oppsummert var det definitivt en av mine beste opplevelser. Tidlig lørdag morgen satte Larsen Motorsport kursen mot jordene og servicen på Nerstad i Sigdal. Et par nervepirrende timer med venting forårsaket en puls som var noe høyere enn det den burde vært. Noe av det som sitter igjen som det beste minnet er TK inn og starten på SS1 Djupsjøen. Pulsen slo oppunder 180, det var 30 sekunder til start og til min første fartsetappe noen sinne og ikke noe var så deilig som å begynne på bakkene opp mot Norefjell.

Dagen begynte rolig for oss. Frank Tore fant ett tempo som var trygt, men som alikevel hadde grei flyt. Som han selv sier i sitt referat var det viktig å komme igang før vi økte tempoet utover. En ting var vi enige om. Vi skulle fullføre dette løpet.  Begynte å få godfølelsen på slutten av SS2 Nye Bjøreskogen, mye på grunn av avslutningen på etappen som innehar høy fart. Etter Service A ventet Letmoliaetappen. Nøyaktig 30 minutters forsinkelse før start gjorde ikke saken noe bedre før vi skulle ut på etappen som alle sier er Norges vanskeligste og mest krevende etappe. Fra kjentfolk inne på prøven fikk vi høre at biler både kjørte og ut rullet flere ganger rundt. Følelsen var noe spesiell da vi endelig stod klare til start, og vi tok det vel greit med ro de første 500. Frank Tore fant etter hvert ut at det var mulig å trå hardere  på gasspedalen, og vi fant et svært bra tempo frem mot veidelene ved Bingen, omtrent midtveis på prøven. Men om ikke det var nok. Da vi begynte på Nysetra-delen viste det seg at det var mulig å holde høy hastighet, selv på en en så svingete og hoppende etappe. Biler sto strødd på etappen og vi begynte å se at dette kunne bli bra. Og da mener jeg bra ut i fra vårt utgangspunkt.


Foto: Thomas Eriksen

Så skjedde det som ikke skulle skje. Ikke mer enn litt over en km før mål gjorde Frank Tore en liten førerfeil og vi havnet i brøyta på yttersiden i en 2H sving. Kjørte vel omtrent 10 meter bortover i grøftekanten og var på vei opp på veien igjen, før høyre framhjul lenger ikke fikk bakkekontakt og vi stod fast. Ren uflaks at dette skulle skje på slutten her og vi føler ikke at vi fortjente det. Etter å ha sett et uvisst antall førere og kartlesere stå og spa tidligere på etappen var det nå vår egen tur. Frank Tore begynte å spa, mens jeg løp tilbake for å senke farten på de neste bilene, samt å hente publikum. Løpeturen kom på flere hundre meter før publikum var å finne.  Etter innsats, tæl og hjelp fra fem-seks mann kom vi oss på veien igjen etter rundt 8 minutter og kunne fullføre den siste kilometeren. Synd med tanke på at det hadde vært spennende å sett tiden på denne etappen siden vi begge følte det gikk fort, men sånt skjer i rally og vi får se det positive i det. Både av vi fikk kom oss på veien igjen og fikk fortsette uten at det var alvorlige skader på bilen. Fram til utkjøringen storkoste jeg meg og først nå skjønner jeg virkelig hvorfor dette betraktes som en av Norges råeste fartsetapper. 30 km notelesning uten en eneste hvilepause, gjør at du hele tiden sitter med et kick inni deg.

Fotoserie: Tom Erik Ramfjord

SS4 Jerpeton ble nesten bare gjennomkjøring fordi vi ikke fikk roet oss etter det som skjedde og fokuset var å komme seg til service. SS5 Finnerud og SS6 Bjøreskogen ble igjen en bedre opplevelse.  Vi avsluttet dagen med 3.tiden i klassen, noe som var svært overraskene og som ga skikkelig mersmak. Det gikk ordentlig unna på den siste etappen! Om det var fordi vi hadde kjørt den tidligere på dagen, om det var fordi det var mørkt eller om det rett og slett var fordi Frank Tore begynte å føle seg enda mer klar til å gi gass er ennå uvisst, men tiden ble uten tvil bra.

Dette skal vi jobbe ut i fra og vi ser frem til Hadeland, den 24 januar. Både fører og kartleser håper på å kunne få til en test før den tid, det er høyst usikkert. Det er bare å følge med på bloggen så skal jeg holde dere oppdatert på hvordan vi forbereder oss til Hadeland.

Foto: Thomas Eriksen

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s