Rally Hadeland, 24 januar ’09

Jeg og Frank Tore dro tidlig oppover på fredag morgen og startet dagen perfekt og var i gang med gjennomkjøringen så fort som mulig. Enten var det vi som var effektive eller så var det ikke meningen at det skulle ta så lang tid, for i Sigdal holdt vi på absolutt hele dagen. På Hadeland var vi ferdig med gjennomkjøringen og hadde vært igjennom alle etappene to ganger, allerede ved 15 tiden. Alt var under kontroll og vi var klare til å gjøre en kjempeinnsats i dette rallyet. Jeg og Frank Tore overnattet i Hønefoss, så vi fikk slappet av og var helt uthvilte morgenen etter.

Foto: Thomas Eriksen

Lørdag var det klart for årets andre runde i Rally-NM. Startlisten inneholdt hele 134 biler og det var klart for en utrolig actionfylt dag på Hadelandskogene. Dagen åpnet med en etappe på 13,95 km som rett og slett var overfylt med snø. Kom vi utenfor sporene var det 10-15 cm løssnø og det var totalt umulig å få grep. Gikk ikke mye fort på denne og Frank Tore syns det ikke var noe gøy i det hele tatt. Allerede i tredje sving var vi ute å brøyta å måka litt snø med bilen, men vi kom oss heldigvis videre uten stort tidstap og når samtidig tre andre i klassen vår ble borte på denne etappen hadde vi fått en brukbar start på dagen.

Så var det klart for rallyets lengste fartsetappe. SS2 Sagvolden på 21,09 km, skulle bli en utfordring for vår del. Fra start av var det med en gang noe helt annet enn første fartsetappe og det var mye mer rallyfølelse inne i bilen. Vi fikk fin flyt fra start
og jeg følte at vi holdt et brukbart tempo men at vi allikevel hadde kontroll. Blant annet noen veldig raske partier med et stort hopp i 140-150 km/t! Etter omtrent halvveis av etappen kom vi litt for fort inn i en høyresving og havner i brøytekanten. Var i grunn veldig likt det som skjedde på Letmolia i Sigdal, men der ble vi stående. Var såpass løs snø at vi kom oss opp på veien igjen uten noe ekstra
hjelp, eller rett og slett at vi hadde god nok fart til å komme opp igjen. Men hele bilen ble fylt med snø og vi slet med veldig dårlig sikt, samt at det kom masse snø inn i motor og det pakket seg rundt hjula. Disse problemene førte også til at vi ble tatt igjen av bilen bak og da vi skulle stoppe å slippe forbi han, stod vi rett og slett fast i løsnøen og det gikk fort 20-30 sekunder før vi kom oss videre. Etter dette var det umulig å finne noe god flyt og det gikk omtrent sidelengs i hver sving de siste kilometerne. Selv om det ikke gikk fort fort så sa jeg til Frank Tore at vi måtte komme til mål og service, for det virket som om bilen var veldig vanskelig å kjøre. Som du ser på bildet var bilen fylt med snø så det var godt at det var service.
Etter service A var det klart for tre litt kortere etapper. Merket tidlig at det var noe gærent med styringa og rattet stod til høyre da det egentlig skulle stå rett. Virket som om det var noe
som hadde fått seg et slag men det var uansett ikke noe vi kunne gjøre med det og det gikk greit også. Vi kom oss igjennom Løvbrøtte 5,76 km, Åstjern Nord 9,11 km og Helgedalen 6,40 km uten noen tilbud og samtidig brukbare tider, spesielt fornøyde med SS4. Vi liker de raske og forholdvis flate etappene.

Foto: Racefoto.no – Bjørn Storberg

Etter service B ventet den korte publikumsetappen på Harestua. Slike etapper er vel ikke akkurat noe førerne liker, men for min del ble det en fin og ikke minst ny opplevelse. Spesielt å kjøre foran så mange tilskuere! Vi kjørte igjennom denne 1,29 km lange etappen, uten problemer og når Frank Tore sier at han gjerne skulle tatt en runde til skjønte jeg fort at det ikke bare var jeg som hadde hatt det gøy. Utrolig følelse å ta av med Almeraen og å lande samtidig på alle fire hjulene, ette hoppet.

På TK ut fikk vi også deltakermelding om at SS7 var strøket pga for mye snø og det ble alternativ rute frem til Sagvolden. Men det skulle ble mer venting den nærmeste timen. Traktoren som brøytet etappen befant seg visstnok inne på etappen og det ble ordentlig mørkt før vi startet. Men denne etappen skulle også bli ordentlig morsom! Vi fant et godt tempo og tok igjen et par biler. Først lå vi ganske lenge bak en Opel og deretter tok vi igjen en Subaru med problemer. Her gikk sekundene fort! I mellomtiden hadde vi passert Ronny Andersen i Mercedes, da han stod fast i brøytekanten, men han hadde visstnok kommet seg på veien igjen rett etter oss, og da var det våres tur til å stoppe å slippe forbi. Her gikk det også mange sekunder. Alikevel hadde vi 56 tiden totalt på prøven, og hadde mange sterke førere bak oss på lista. Med en slik avslutning på dagen ser jeg tilbake på rallyet som suksess og jeg hadde vel egentlig ikke drømt om den plasseringa en gang. Var ordentlig moro å lese noter i dag. Ble litt mer action enn i Sigdal og totalt sett mer krevende etapper. Veldig deilig å sitte igjen nå i etterkant og vite at jeg leste feilfritt hele dagen.
Ble også imponert over kjøreferdighetene til Frank Tore på lørdag. Under så vanskelige og ekstreme
forhold synes jeg han var flink til å holde hodet kaldt og håndtere bilen i vanskelige situasjoner.

Foto: Racefoto.no – Bjørn Storberg                           Foto: Thomas Eriksen

Nå ser vi virkelig frem til Rally Hokksund den 7 februar, både fordi det er lokalt for oss og for å se hvordan det er å kjøre med lavt startnummer på vinterføre. Og forholdene, ja de ligger virkelig til rette for et utrolig bra vinterløp, for det er en meter med brøytekanter og skikkelige vinterveier på både Sirikjerkeveien og Hoensvannet.

Torstein, Co-driver.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s