Rally Hokksund, 7 februar 2009

Lørdag morgen var det endelig klart for det lokale løpet, som for oss gikk på kjente steder selv om vi ikke nødvendigvis har kjørt på veiene før. Det har blitt skikkelig vinterforhold i Eikerbygdene og det skulle ikke bli noe mindre denne lørdagen. Det snødde jevnt på morgenen, så vi var spente på forholdene på veiene. Starten gikk kl 11 00 ved Sanden Hotell i Hokksund, og vi hadde startnummer 33 og rullet avgårde i underkant av en halvtime senere.

Foto: Thomas Eriksen

Dagen startet med en transportetappe ut av Hokksund sentrum og over bygda, ned til Mjøndalen. Noe rart var det i hvertfall å sitte med kjøreboka på veier som vi omtrent kjører daglig. Men turen gikk i hvertfall opp til Hagatjern og inn på Sirikjerkevegen. Vi var begge spente for vi begge bare hadde vært over den veien en gang før, men visste at det var en krevende etappe. Men det skulle vise seg å gå overraskende bra i forhold til det vi trodde. Vi kom fort inn i en fin flyt og et bra tempo. Uten gjennomkjøring og alt ble det også en utfordring for meg å lese notene, men jeg har aldri vært så konsentrert før tror jeg og det gikk bra. Plutselig var vi i bånn og SS1 var fullført. Det gikk mer enn fort nok nedover der og vi var vel i brøytekanten i hver eneste hårnål. Tiden holdt til 6 beste tid i klassen.
Etter en god start på rallyet var det klart for Hoensvannet. En etappe vi begge gledet oss veldig og vi følte det var en etappe vi kunne gasse litt ekstra på. Med god konsentrasjon fra oss begge, fant vi et høyt tempo og kanskje vi ga litt ekstra mot slutten pga mye kjentfolk. Vi kom i hvertfall i mål på en tid som skulle holde til andre tiden i klassen, bare bak Tor Inge Dahl i volvo.

Så var det tid for service på Krokstadsenteret. Her ble vi stående i nøyaktiv halvannen time, pga forsinkelser som skyldtes en ulykke på SS1. Løpet ble altså fryst inntil ulykken var ”oppklart”.
Deretter var det igjen klart for Sirikjerkevegen og andre gjennomkjøring av den. Nå visste vi litt mer hvordan det var over skauen der, og Frank Tore visste jo litt mer om hvor han kunne holde gassen litt lenger inn mot svinger osv. Alikevel brukte vi ett sekund lenger tid på SS3, men det skyldtes nok dårligere forhold. Det holdt til femte beste tid i klassen.
Før vi skulle starte på SS4 sjekket vi tider. Da var det ennå ikke klart om tidene på første etappen skulle gjelde eller ikke, pga ulykken. Så etter SS2 og SS3 lå vi tre sekunder bak tredjemann i klassen, Kim Berg i sin gullfargede volvo. Vi bestemte oss for å gasse det vi hadde for å ta han over Hoensvannet og allerede i femte sving hadde vi alt for stort fart, kom utenfor spora og det gikk rett i brøyta i en 2H> sving. Dette ga ikke store tidstapet og vi fortsatte å ladde innover Hoensvannet. Etter noen tilbud inne på prøven nærmet vi oss mål, men 500 meter før mål ble det litt mer spenning enn det som var nødveding. Etter en 6H og 6V sving var det en 5HXLg>, og av en eller annen grunn fikk ikke jeg med meg den siste 6H så jeg leste like så godt 6H i den som egentlig skulle vært 5 og nyper. Frank Tore holdt jo fult, så nypern kom plutselig litt brått på. Men jeg skjønte fort at noe var feil og rakk heldigvis å informere om neste sving som var hårnål venstre. Så det gikk bra, og vi tjente vel et par sekunder på hendelsen. Vi kom i mål to sekunder bedre enn ved første gjennomkjøring, mens mange andre fikk dårligere tider. Vi var kjempefornøyde med det og det holdt til tredjetiden i klassen og 27.tiden totalt. Vi slo Kim Berg med åtte sekunder og trodde vi hadde fått vår første topp tre plassering. Men det viste seg etterhvert at tidene fra SS1 ble tellende og vi datt ned til fjerdeplassen, 9 sekunder bak Berg på tredje. Uansett er vi kjempefornøyde og vi vant jo ”sekundfighten” på siste prøva. Ikke bare i klassen hevdet vi oss, men vi kom på en 26 plass totalt av 99 startende.
Resultatene på SS4 Totalliste

Foto: Tor Øyvind Leander

Må også rette en stor takk til en gjeng fra GodsetUnionen som stilte opp midt inne på Hoensvannet, med både bluss og røyk. Det var like morsomt å kjøre forbi dere begge gangene, selv om jeg ærlig talt ikke rakk å se så mye. Takk til Jon Inge og co. Det var moro!

Her er et lite filmklipp fra oss i utgangen av en 1H-sving og en 1H-1V kombinasjon på slutten av Hoensvannet, som pappa filmet:
Larsen – Rally Hokksund

Vi er kjempefornøyde med Rally Hokksund, både med kjøring og ikke minst resultatene. Dette var skikelig moro for oss og Frank Tore beviste nok en gang at han har et talent som rallyfører. Etter bare 3 vinterløp har vi vist stor fremgang og nå kjemper vi plutselig i toppen i klassen. Det skal bli moro å se om vi nærmer oss klassevinneren enda mer, med en bedre utveksling.

Følg også med på teamets hjemmeside www.larsenmotorsport.com for oppdateringer, bilder og referat.

Nå er det en måneds pause til neste løp, Numedalrally som er årets tredje NM-løp. Dette blir vårt første løp som har godt over 100 km spesialstrekninger. Det skal bli en nok en ny utfordring for oss, men vi gleder oss veldig for Numedal har utrolig fine rallyveier.
Men før den tid er det både Rally Norway og forhåpentligvis en test eller to, så bloggen skal nok ikke ha rallypause nei. Allerede torsdag kveld er Rally Norway 2009 i gang.

Torstein Eriksen, Co-driver.

Foto: Tor Øyvind Leander


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s