Numedalsrally 2009


Foto: Thomas Eriksen

Numedalsrally 2009 ble en av mine mest lærerike opplevelser. Fredagen bestod stort sett bare av noter og noteskriving. Vi startet gjennomkjøringen kl 8 fredag morgen og var igjennom alle etappene to ganger. Dvs en gang med noteskriving og en gang for å sjekke notene. Vi var vel ikke ferdige før nærmere halv sju om kvelden, men da fortsatte arbeidet med å rettskrive noe av notene slik at alt var under kontroll.

Lørdag morgen var jeg ganske så spent på hvordan det skulle gå med egenproduserte noter, ikke minst hvordan det ville bli å lese dem i fart, uten å miste kontrollen. Men det skulle fort vise seg at det ble vellykket. Allerede på SS1 stemte notene veldig bra, og jeg var i gang. Smådøla så jeg på som en av de vanskeligste utfordringene mine hittil men den gikk veldig greit den også, det samme gjorde SS3.
Deretter ventet SS4, Vergjedalen. En 20 km lang etappe med intenst notelesning. Jeg merket fort at det skulle bli en utfordring å henge med hele veien, men jeg konsentrerte meg godt igjennom hver eneste sving. Dermed ble dette den morsomste etappen jeg noen gang har lest på. Grunnen til dette var at den inneholdt et uvisst antall svingkombinasjoner og ikke minst mye detaljer. Og selvfølgelig er det moro å være kartleser når absolutt alt stemmer. Dette fortsatte på SS5, og Frank Tore var også inne i en fin flyt nå.
På SS6 merket jeg plutselig hvorfor det var nødvendig med alle sjikanene. Vi kjørte 38 sekunder raskere på andre gjennomkjøring av denne etappen. Det ble en helt annen verden og for en rask etappe!
Gledet meg også til SS7 med noen svært raske partier, før det til slutt gjenstod bare en etappe. SS8, Smådøla Syd skulle avslutte det 20. Numedalsrally, og jeg visste at Frank Tore kom til å gjøre alt for å få en god avslutning etter den store fremgangen utover dagen. Jeg visste om noen steder som var litt vriene for meg, men det løste seg godt og når jeg fikk til notene perfekt nedover Smådøla, økte det også på tempoet til Frank Tore. Det gikk faktisk bare fortere og fortere jo lenger ned i dalen vi kom, og for en opplevelse det var. Det er nok første gangen jeg har vært småredd i 27 km, for fort gikk det! Et snitt på 97,6 km/t er rimelig høyt på en slik vei. Ble svært imponert av kjøringen til Frank Tore her. Et så høyt tempo uten tilbud er slettes ikke verst.

Se et kort filmklipp fra Smådøla Syd her:
Larsen – SS8 Numedal

Må også få rette en takk til Magnus Løver og Per Larsen for utrolig rask og god service. Dere står på hele tiden, for at jeg og Frank Tore skal få konsentrert oss om det vi må. Også en takk til Kjersti for god mat, gjennom hele oppholdet i Numedal.

Jeg er kjempefornøyd med vintersesongen, og det at vi har fullført hvert eneste løp har hjulpet meg på veien til å bli en bedre kartleser. Jeg vil takke Larsen Motorsport for at jeg fikk tilbudet denne vinteren og nå gleder meg veldig til fortsettelsen.

Anbefaler også å lese løpsreferatet til Frank Tore:
Sjuendeplass i fjelleventyret Numedalsrally

Se Thomas Eriksens album fra Numedal her:
Numedalsrally

Litt synd er det at vintersesongen er over, for det finnes vel ikke noe mer moro enn å kjøre rally på vinteren. For min egen del er jeg også spent på hvordan det blir å være kartleser på sommeren. Brøytekantene er borte og det er kortere vei til buskeleggene. Men det kan jo ikke være vinter hele året. Nå blir det jo da en lang rallypause før sommersesongen starter for fullt. Den starter med NM-runde på Sørlandet første helga i mai, men vårt første løp blir antakeligvis ikke før Aurskog Høland den 6 juni.




Familien på plass for å heie oss frem på Smådøla Syd. Foto: Thomas Eriksen

Flere bilder tatt av Thomas Eriksen:

Utgangen av motorbanen på Smådøla.

Frank Tore og meg klare etter service A.

One thought on “Numedalsrally 2009

  1. Godt å gjennomføre enda ett rally uten noe særlige feil. Begynner å farten også nå. Flink til å regne ut gjennomsnittsfart også(“kremt”, fikk du hjelp av noen eller?) hahaha:D

Leave a Reply

