Rallysesongen 2009


Foto: Benjamin Ward – rallybilder.net

Rallysesongen 2009 er over og vi kan se tilbake på et veldig lærerikt år med mange nye opplevelser. Og for dere som ikke tror det er noe moro å være kartleser, så er det  like moro og spennende som å sitte med rattet i hendene. En kombinasjon av samarbeid, egen jobb og ikke minst et realt kick gjør kartleserjobben ubeskrivelig. Etter at sesongen 2009 er vel gjennomført trekker jeg spesielt frem Vergjedalen- og Smådølaetappen i Numedalsrally, SS2/4 i Trøgstad og Byflatenetappen på Rally Hedemarken som etapper som er spesielt fine å lese på. For ingen ting er så morsomt som å lese noter når jeg må konsentrere meg 110% for å få til timingen, og alt stemmer. Da er det virkelig noe spesielt med denne sporten.

Det hele startet med en telefon fra Frank Tore som spurte om jeg ville sitte på som kartleser, først og fremst i de fire vinterløpene. Etter en god gjennomtenkning var dette en mulighet jeg selvfølgelig ikke kunne si nei til.

Etter en liten test i desember var det klart for debuten i NM runden i Sigdalsrally, første helgen i januar. Med en puls på opp i mot maks (ja, det føltes faktisk slik) gikk starten på Tempelseterveien på Norefjell. Og så var det hele faktisk i gang. Jeg var en av deltakerne i ett rally, noe som jeg, sammen med Frank Tore har fulgt fra publikumsplass på skogen i over ti år. Allerede på SS3 var det klart for en av Norges definitivt råeste etapper, Letmolia. Her fikk vi nok oppleve det meste man kan oppleve i rally, hvor vi også ble stående i brøytekanten i hvertfall åtte minutter på slutten av etappen. Dette gjorde selvfølgelig totalplasseringen (8 pl) uinteressant, men vi fullførte løpet og hadde lært utrolig mye.


Foto: Trond Eriksen

Deretter var det klart for nok et NM -løp. Denne gang på Hadeland. Et fryktelig snøvær satte preg på løpet, men vi fullførte og det resulterte i en fjerde plass av 11 startende. Dette ga også 58 plass av totalt 134 startende. Dette er mer enn godkjent iom. at det bare var vårt andre løp sammen, i tillegg til at det var NM-runde.

Så var det klart for et løp på hjemmebane. Den 7 februar gikk Rally Hokksund av stabelen og en ny opplevelse stod for døren. Det var nemlig ikke gjennomkjøring før løpet og jeg var av den grunn spent på hvordan det skulle bli å lese uten å ha vært igjennom notene og etappen på forhånd. Etter at Saasen etappen var fullført første gangen og at Hoensvannet gikk enda bedre, skjønte jeg fort at jeg hadde rimelig kontroll. Sinnsykt morsomt å virkelig få det til på egne trakter, med mye kjentfolk ute på skogen. Vi satte andre- og tredje tid i klasse 11 over Hoensvannet. Vi endte til slutt på en fjerdeplass av 13 startende i dette løpet. Totalt 26 av 99.

Foto: Svein Myrdahl

Helga etter var det klart for Rally Norway, hvor jeg og Frank Tore selvfølgelig bare var tilskuere. Denne gutteturen står nok på toppen av de beste opplevelsene noensinne. Med overnatting i telt inne på fjellet, 25 kalde, halvannet meter snø og skyfri himmel ble dette helt topp!

Første helga i mars var det klart for vinterens eventyr, det 20. Numedalsrally gjennom tidende. For første gang (bortsett fra testen) skulle vi skrive noter selv. Et virkelig tidkrevende prosjekt, men minst like lærerikt. Allerede på første etappen på løpsdagen merket vi at notene stemte veldig bra. Etter en dårlig start på dagen fartsmessig, økte tempoet betraktelig utover løpet, men det holdt bare til en sjuende plass av de 14 startende (totalt 78 av 154). Vintersesongen var over og jeg hadde for lengst tatt avgjørelsen om at jeg ble med videre.

Foto: Thomas Eriksen

Det lå mye spenning rundt det første sommerløpet. 6 juni var det dags for Aurskog Høland Rally. Det femte NM-løpet i årets sesong. Det hadde i mellomtiden vært et NM-løp på Sørlandet som vi ikke kjørte. Pga av eksamen fikk jeg ikke vært med på gjennomkjøringen så Frank Tore hadde med seg en annen og vi måtte kjøre på arrangørnotene. Som på Hokksund blir det fort litt mer spenning rundt notene for min del. På Aurskog kjørte vi inn til en sterk tredjeplass av 14 startende, noe som også holdt til en 55 pl totalt av de 122 som startet løpet.

Den 20 juni bar det av sted til Trøgstad. Et kortere rally, men med knallfine rallyveier. Med en god del asfalt ble også dette en ny opplevelse. Her endte vi på en fjerdeplass som kan betegnes som litt bitter etter at vi kun var et sekund bak tredjeplassen. Det var 14 startende i klasse 11. Totalplasseringen i dette løpet ble 24 pl av 102 startende, noe vi selvfølgelig er fornøyde med.

Foto: Thomas Bro Alfredsen

Etter en lang sommerpause som alikevel gikk veldig fort, var det klart for vårt første asfaltrally. Flesbergsprinten 2009 ble ikke noe annet enn veldig vellykket for vår del. Et kraftig regnvær satte preg på løpet og det ble veldig glatt. Alikevel vant vi klasse 11 med over ett halvt minutt på nestemann. Det var 9 biler som stilte til start i klassen vår. Totalt ble det også en imponerende 16 plass av 62 startende.


Foto: Benjamin Ward – rallybilder.net

Etter den tragiske ulykken i Larvik var det klart for det siste løpet i år, NM-runden på Hedemarken. Jeg gledet meg nok en gang til å skrive egne noter og ikke minst til et stort løp, med blandt annet strekninger fra Rally Norway. Byflatenetappen var i seg sjøl en stor opplevelse. En veldig variert etappe med alt fra skogssti til ekstremt brede veier med høy fart, og ikke minst Gallis Crest (bildet). Vi brøyt dessverre midt inne på SS6 etter at en stein slo hull i bensintanken. Veldig synd etter at både samarbeidet i bilen og kjøringen hadde fått en mer bestemt stil, men slike tekniske problemer får man ikke gjort noe som helst med. Vi fullførte denne sesongen 7 av 8 tellende løp og vi endte på 2 andre plass i Norgescupen. Samtidig vant Frank Tore NMK junior cup, mens jeg tok andreplassen blant kartleserne. Link til både fører og kartleseroversikt, her:

NMKs Rallycup junior – Fører
NMKs Rallycup junior – Kartleser

Både jeg og Frank Tore er kjempefornøyde med notene vi har skrevet i år så det var et veldig godt valg å begynne med egne noter. Det er veldig mange fordeler. Vi får det akkurat slik vi vil og det er ikke minst lettere for meg og lese. Nå ser vi frem til vintersesongen igjen, og nok en gang har Sigdal fått NM-status så eventyret er i gang igjen med Sigdalsrally 8-9 januar 2010. Slik ser terminlisten for 2010 ut:

9 januar – Sigdalsrally (NM)
23 januar – Mountain Rally (NM)
6 februar – Rally Hokksund
20 februar – Rally Finnskogen
6 mars – Numedalsrally (NM)
30 april – Rally Sørland (NM)
6 juni – Aurskog Høland Rally (NM)
19 juni – Rally Trøgstad
16 august – Flesbergsprinten
28 august – Rally Sokndal
25 september – Rally Hedemarken (NM)

Teamet har også en egen fanside på Facebook:
Larsen Motorsport

Noen flere bilder fra årets sesong:



Ett svært fornøyd rallyteam etter tredjeplassen i NM-runden på Aurskog Høland. (Foto: Trond Eriksen)

One thought on “Rallysesongen 2009

  1. Flott gutter!
    En herlig fremgang utover sesongen, synd med brudd i siste løp. Lykke til med neste år, gleder meg til å se dere ute i skogen igjen!:D

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s