Fjelleventyret 2010

Dagen startet med en svært glatt SS1 hvor vi tapte mye tid, spesielt i sjikanene. Mye snø var det også på SS2 Smådøla Nord men noe overraskende så var ikke tiden så værst, og det ble 7 tid. SS3 var en ordentlig vrien etappe hvor det for vår del handlet om å komme seg igjennom. På SS4 Vergjedalen-etappen var vi fortsatt rett og slett ikke klare over hvor mye vi hadde å gå på i svingene og vi tapte alt for mye til de andre konkurrentene. SS5 gikk noe bedre. Deretter skulle SS1 kjøres om igjen, men denne gang som SS6. Litt bedre feste enn første gangen og vi fikk en ny 7 tid i klassen. SS7 ble helt ok.

Så var det klart for den siste fartsetappen, SS8 Smådøla Syd. Vi husket fra i fjor at det bare var å måke på nedover, men det var en del mer sporete i år. Alikevel fant vi fort flyten og holdt et relativt bra tempo helt inn til mål. Det endte med at vi fikk 5 tid i klassen, bare 29 sekunder bak klassevinner Peder Økseter som tilsier et tidstap på 1 sekund per kilometer. Det holdt til 26 tid totalt på fartsetappen, bare få sekunder bak Rolfsen (R2), Dahl og Kristiansen, men bedre enn beste nasjonalbil. Dette tar vi med oss videre og vi fikk bekreftet at vi har noe på gang!
Bilen fungerte helt perfekt hele dagen og totalt sett ble det en fin opplevelse. Kanskje det viktigste av alt, vi hadde det utrolig moro hele dagen!

I N3 klassen endte vi på en 8 plass av 17 startende, noe vi er greit fornøyde med når vi ser på hvilke førere som er over oss. På fredagen pådro vi oss en tilleggstid på 30 sekunder etter at vi ble målt til 52,5 km/t ett sted på gjennomkjøringen hvor fartsgrensen er 50 km/t. Surt ettersom vi lå konsekvent under fartsgrensen hele dagen, men ikke noe å gjøre med i etterkant. Uten denne tilleggstiden hadde vi vært på 7 plass i klassen. Totalt endte vi på 33 plass av 113 startende, noe vi er fornøyde med i ett NM-løp.

Noe vi begge er fullstendig enige om er at notene var så godt som 100% i dette løpet. Ikke en eneste graderingsfeil samtidig som timingen var på topp i hver eneste sving gjorde teamfølelsen optimal. Og etter 117 km med høy hastighet er det virkelig noe å ta med seg videre!

Med tre brutte løp av seks har vintersesongen selvfølgelig ikke blitt helt som vi ønsket at den skulle bli, men vi har fått kjørt mye og målet vi satt opp med mye testing ble gjennomført. Overgangen til Fiesta var heller ikke i planene, så plutselig ble målet om å kjempe om seier i klasse 11 byttet ut med å få kjørt mest mulig med den nye bilen. Kort oppsummert har det skjedd utrolig mye forskjellig og det har vært en spennnende og ikke minst lærerik vintersesong.
I og med at vi skal kjøre de to løpene i Sverige som inngår i Topdriver-cupen må vi se ann om vi får til å kjøre NM-runden på Sørlandet i månedskiftet april-mai. Uansett satser vi på en testhelg i Sverige helgen før, så får vi se hva som skjer. Det neste løpet som er sikkert er Aurskog Høland Rally, 5 juni som også er NM.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s